Comunicat de presă primită de la domnul deputat Ion Ștefan (Grupul parlamentar al PNL) Propunere legislativă PNL: electrocasnicele nefuncţionale, aflate în garanţie, să fie înlocuite gratuit de vânzător. 

O iniţiativă legislativă depusă recent la Senat şi semnată de mai mulţi parlamentari PNL, printre care mă număr şi eu, propune obligativitatea faţă de vânzătorii de produse electrocasnice de a înlocui aparatele defecte, dar aflate în termenul de garanţie, cu altele cu proprietăţi similare, strict pe perioada în care produsul este la reparat.Propunerea legislativă pentru completarea art. 22 din Legea nr. 449/2003 privind vânzarea produselor şi garanţiile asociate acestora a fost înregistrată spre dezbaterea senatorilor, urmând ulterior să ajungă în Camera Deputaţilor.Iniţiativa prevede introducerea unui nou alineat în lege, care să stipuleze clar că produsele de folosinţă îndelungată defectate în termenul de garanţie legală, pentru care unitatea de service a constatat că pot fi reparate, vânzătorul are obligaţia de a pune la dispoziţia consumatorului, în mod gratuit, pe perioada aducerii produsului în stare de utilizare normală, a unui produs cu caracteristici similare.Scopul propunerii legislative este protejarea consumatorului faţă de unele potenţiale situaţii abuzive ce se pot naşte în relaţia consumator-vânzător cu privire la calitatea produselor.De pildă, cumpărătorul unui aparat electrocasnic – frigider, maşină automată de spălat, plită electrică – deşi este protejat de garanţia produsului, iar produsul va fi reparat, pe perioada reparaţiei el este pus în imposibilitatea de a beneficia de bunul pentru care a plătit un preţ stabilit de vânzător. În plus, durata reparaţiilor poate varia între 10-15 zile în oraşele mari şi poate ajunge la peste 30 de zile pentru consumatorii din mediul rural, în special ca urmare a distanţelor mari faţă de unităţile de service autorizate şi acceptate de vânzători.Prin această completare a legii, consumatorului i se va garanta accesul la un produs similar şi pe perioada cât produsul achiziţionat se află la unitatea service pentru reparaţii. O asemenea măsură va stimula vânzătorii să ofere spre vânzare produse calitativ superioare, care numai în situaţii excepţionale se defecteză în perioadele de garanţie.