Avem de-a face cu o criză politică în care guvernele care au fost instalate după alegeri, de la o majoritate confortabilă, și-au pierdut majoritatea în Parlament. În cursul săptămânilor viitoare va fi depusă o moțiune de cenzură, care ar putea duce la căderea Guvernului, dacă toți actorii politici care dau declarații vor acționa în conformitate cu declarațiile lor politice, deci este posibilă o schimbare de Guvern în România. Sigur, nu e o certitudine că se va întâmpla, că la nivelul Parlamentului oricând pot apărea surprize.Ceea ce am criticat în mod sistematic ca partid de opoziție  în activitatea guvernelor de după decembrie 2016, a fost nepriceperea, reua-voință și răul tratament aplicat mediului de afaceri și investitorilor. Din păcate, în următoarea perioadă orice Guvern se va instala va trebui să dea semnale foarte clare pentru a recâștiga încrederea investitorilor.

Timp de doi ani și jumătate modificările repetate ale legislației în domeniul economic, ale legislației fiscale, modificări făcute fără niciun fel de consultare a mediului de afaceri, fără a fi anunțate din timp pentru a permite mediului de afaceri să se adapteze la diferitele reglementări, atitudinea neprietenoasă, atât în declarații publice, cât și în acțiunea administrației și a factorilor guvuernamentali, un comportament chiar discriminatoriu față de investitorii străini și multe alte lucruri, au redus foarte mult încrederea investitorilor  în România și probabil foarte multe investiții nu s-au făcut în România, din cauza neîncrederii investitorilor în faptul că sunt niște condiții favorabile în care pot să-și desfășoare business-urile în România.

Ca atare, vă spun din capul locului că din punctul nostru de vedere misiunea principală a viitoarei guvernări va fi să se aplece asupra asigurării bunului mers al afacerilor, asupra recâștigării încrederii mediului de afaceri în România și, trebuie să spunem, reparării multor decizii care au provocat consecințe negative.

Am să vă dau numai un exemplu. Nici astăzi OUG. 79 , cea prin care s-a făcut transferul contribuțiilor în integralitate către angajați, nu a fost adoptată de Parlament, majoritatea ținând proiectul în sertar de frică că va fi atacată la CCR.

Avem Ordonanța 114, care este un act, după părerea mea, care seamănă cu o crimă cu premeditare împotriva unor domenii extrem de importante pentru funcționarea economiei, cum sunt sectorul bancar, sectorul energiei, sectorul telecomunicațiilor, sectorul, inclusiv, de pensii, prin afectarea gravă a perspectivelor Pilonului 2 de pensii privat, administrat privat și multe alte tâmpenii care au fost incluse într-o astfel de reglementare.

Sigur că avem în vedere câteva lucruri foarte simple. O societate capitalistă nu poate să funcționeze normal dacă nu are instrumentele care pun în mișscare economia, de exemplu, bursa de valori. Pentru noi este fundamental să creștem capitalizarea bursieră, nu numai prin listarea companiilor de stat, în mod normal trebuiau listate demult și de Electrica și de Aeroporturile București și o serie de alte companii. Nelistarea lor, de fapt, ascunde prostul management și caută să mențină, de fapt, companii de stat extrem de importante, actori economici extrem de importanți pe diferite piețe, să le țină departe de transparență și să fie menținute sub control politic.

Susținem aplicarea efectivă a Ordonanței 109 privind managementul corporativ, iar acest lucru l-am demonstrat prin faptul că am atacat la CCR o tentativă de modificare a legii, care urmărea să lase la latitudinea Guvernului  pentru ce companii de stat aplică OUG. 109 și pentru ce companii să nu aplice  OUG. 109 și din fericire CCR a declarat neconstituțională această prevedere și nu a permis subiectivismul Guvernului în a stabili în ce companii se aplică Ordonanța.  Acum, în realitate, hai să fim cinstiți, la ora actuală Ordonanța 109 și, mai ales, procedurile  de selecție ale administratorilor și managerilor, în realitate, nu se aplică astăzi decât pe ici pe colo. Este extrem de important ca aceste companii de stat să fie scoase  de sub controlul politic, deciziile managementului să aibă la bază considerente economice, iar companiile să  acționeze ca niște actori pe piață, care sunt  pe picior de egalitate cu ceilalți actori privați.

De asemenea, v-o spun din capul locului,  apropo de Ordonanța 114, din punctul nostru de vedere ar trebui abrogată aproape  în integralitate. Nu putem accepta în condițiile, de exemplu, în care noi abia ce ne angajasem că  liberalizăm piața energiei, piața gazului, piața energiei electrice,noi să stabilim plafoane maxime la care producătorul să poată să vândă gazul și energia electrică, iar consecințele unor astfel de reglementări s-au văzut foarte limpede. De altfel, se știe că va fi aplicată procedura de infringement, cel târziu în 26 septembrie, dacă nu se corectează OUG 114.

Oricum, perturbațiile produse în piață au fost extrem de grave, iar din punctul nostru de vedere, abrogarea acestei OUG este o necesitate pentru că ea a creat o percepție extrem de negativă și chiar a afectat business-urile multor investitori.

Aș vrea să vă spun câteva cuvinte legate și de viziunea noastră și un principiu pe care vrem să ne bazăm în guvernare. Oricine vrea să investească în România, din punctul nostru de vedere este bine primit pentru că își riscă niște bani, întră într-o aventură, aduce în societatea românească o activitate economică, o dezvoltare economică, creează locuri de muncă, generează venituri suplimentare la buget.

Orice investitor serios, care vrea să investească în România trebuie tratat cu seriozitate și tot ceea ce se angajează să facă Guvernul, trebuie să respecte.  Nu poți să îți bați joc, cum au fost fluctuațiile legate de investițiile privind exploatarea zăcămintelor de gaze offshore.

România, aici, are un potențial de dezvoltare extrem de mare, care ne poate transforma într-un actor major pe piața de energie a Europei, dacă noi avem normalitatea de a ne ține de cuvânt atunci când facem niște înțelegeri cu niște investitori, care riscă, care investesc sume foarte mari și care este firesc și normal să aibă dorința să își recupereze investiția.

Orice decizie legata de domeniul economic, din punctul nostru de vedere, nu poate fi luată fără o consultare prealabilă a mediului de afaceri și a actorilor economici implicați în zona respectivă exemplu. La noi, de exemplu, Consiliul Economic și Social, care, teoretic, ar fi trebuie să fie un loc unde să existe o dezbatere între partenerii sociali privitoare la orice reglementare în domeniul economic social, al pieței muncii are un rol decorativ, un rol formal, iar mediul de afaceri este desconsiderat și aproape niciodată, în ultimii 2 ani și jumătate, Guvernul nu a ținut cont de punctele de vedere, de avertismentele, care au fost date de mediul de afaceri.

Ca atare, orice modificare legislativă va fi dezbătută cu mediul de afaceri și nicio modificare legislativă nu va fi aplicată peste noapte. Predictibilitatea, stabilitatea sunt lucruri fundamentale, care să permită oricărei companii, oricărui investitor să își facă un plan de afaceri și să aibă garanția că planul de afaceri respectiv va putea fi pus în practică și nu va trebui să fie modificat datorită unor reglementări absurde.

Sunt chestiuni care țin de corecta competiție pe piață, din punctul nostru de vedere intervenția statală nu trebuie să afecteze corecta competiție de pe piață. Statul a crescut în putere de a lungul timpului și din păcate, de multe ori, puterea publică afectează corecta competiție de pe piață prin diferite mecanisme. Doar dacă pe unii îi obligi să își plătească impozitele și pe alții îi lași să nu își plătească impozitele este normal că creezi un avantaj incorect, ilegal unui competitor. Dacă unuia îi dai autorizație de construcție în 3 luni și altuia îi dai autorizație de construcție pe o investiție în 2 ani și jumătate, normal că tu creezi o perturbare și nu asiguri condiții de concurență normale și firești. Orice formă de afectare a competiției, la nivel guvernamental, nu va fi acceptată și nu va fi tolerată.

Închei prin a vă spune că, România are foarte multe oportunități, atât datorită poziționării geografice, datorită resurselor de care dispune, datorită abilităților și calităților pe care le are poporul român. Aceste oportunități trebuie fructificate și fructificarea acestor oportunități este, evident, că trebuie făcută în parteneriat cu investitorii pentru că întotdeauna există bani în lume, care caută să fie investiți în proiecte, care ulterior să genereze veniturile necesare pentru recuperarea investiției și pentru asigurarea  profiturilor.

În ce ne privește suntem atenți la orice oportunitate care ar putea fi fructificată, prin intermediul unor investiții și chiar încercăm și vom încerca  să generăm proiecte care într-adevăr să atragă investiții în România și să permită dezvoltarea  economică.

Sursa: www.pnl.ro