DISCURSUL PREȘEDINTELUI PNL, LUDOVIC ORBAN, SUSȚINUT LA EVENIMENTUL ORGANIZAT DE TNL – ‘TECH HUB – SMART ADMINISTRATION’ (6 IULIE 2019), Sărut mâna! Bine v-am găsit! Mulțumesc de invitație, Mara!

Eu, aici, nu prea am ce să vă vorbesc despre ’’Smart Administration” pentru că, deocamdată, suntem în opoziție în București și nu putem decât să constatăm că Bucureștiul este foarte departe de ceea ce înseamnă o administrație inteligentă, o administrație în serviciul cetățeanului, o administrație care să funcționeze pentru a asigura servicii de calitate și servicii inovative la toate problemele cu care se confruntă cetățenii din București.

Mă gândesc la sistemul de parcări, de exemplu. Îi vedeţi în continuare pe parcagii care iau banii de la oameni şi dau nişte chitanţe. Asta în timpul de lucru, că în afara timpului de lucru sunt alţi parcagii care cer taxă de protecţie, că dacă nu-i plătești taxă, îți zgărie mașina cu cheia. Primăria nici măcar nu are capacitatea de a asigura personal în sistemul acesta de epocă de piatră pentru a administra toate locurile de parcare de la sol, pe care îl deţine în interiorul inelului circular. Apropo de trafic, știți că s-au investit vreo 28 de milioane de euro pentru a asigura, în interiorul inelului circular, o semaforizare inteligentă, adică o durată variabilă a culorii verde și culorii roșu pe diferitele axe din intersecții, iar comandarea culorii să se facă în funcție de numărul de mașini, ca să vă spun simplu, care intră în intersecții pe axele de intrare în intersecții.
Trebuie să ştiţi că acest sistem nu funcţionează. S-au investit 28 de milioane de euro şi nu funcţionează pentru că nu există un contract adecvat de mentenanță și toți senzorii care trebuie să recepționeze informațiile pe distanțele stabilite de la intersecție, fie că sunt senzori în asfalt și au fost rașchetați la diferitele operațiuni de întreținere, fie că sunt senzori supraterani care sunt legați prin fire, cabluri care au fost tăiate și aceștia nu mai furnizează informații către centrul de comandă astfel încât să se poată dicta culoarea verde și roșie la semafor în mod optim. Sistemul funcțional îți asigură, practic, o reducere cu aproximativ 20% a parcurgerii diferitelor axe de transport.
Acest sistem inițial care a fost introdus în primul inel circular trebuia să se extindă între inelul unu și inelul doi circular al Bucureștiului, bineînțeles că nu s-a mai făcut nimic, nici măcar nu s-a mai discutat vreodată subiectul acesta, iar in afara cercului inelului unu circular era mult mai eficient pentru că putea să aibă efecte mult mai favorabile, odată cu introducerea lui.
Baza de date urbană. Astăzi, dacă vrei o faci o construcţie, inclusiv dacă Primăria vrea să facă o construcţie, nu are planul de rețele. Știți, s-a făcut pasajul care a durat vreo patru ani și jumătate, de-a lungul Căii Văcărești, pe sub Piața Sudului. Acolo, proiectul a fost făcut și în momentul în care constructorul a intrat în lucrări, a dat de metrou, a dat de rețeaua de apă, a dat de rețeaua de termoficare, a dat de rețeaua de canalizare. Pentru că, absența planurilor de rețele, practic te aruncă în orb cu orice fel de construcție pe care vrei să o faci. În 2000 am fost întru study tour în Statele Unite ale Americii și am fost pe la câteva primării și acolo am văzut cum au ei sistemul de studiere a fiecărui metru pătrat din localitate, lăsând la o parte că este cadastrat tot.
Dar puteai vedea pe softul de la nivelul anului 2000, care între timp a evoluat enorm, pe fiecare metru pătrat puteai vedea cine-i proprietar pe parcelă, care este planul de urbanism în zona respectivă, se vedeau rețelele subterane, se vedeau o grămadă de lucruri pe computer astfel încât știai foarte clar dacă primeai o adresă, ce-i cu un teren din București, Primăria știa să dea un răspuns imediat, indiferent că era in Memphis, în Minneapolis. La ora actuală, în București este ’’no man’s land” , dacă vrei să vezi cui îi aparține un teren și te duci la Direcția de cadastru a Primăriei Capitalei, poți să aștepți un an de zile până primești un răspuns.
Deşi există finanţare pentru cadastrare, inclusiv pentru proprietăţi private, statul asigurând finanţarea de 60%, ca să poţi să îţi faci măsurătorile de teren, să poţi să îţi intabulezi proprietatea, niciodată primăria nu a avut nici cel mai mic interes de a susţine proprietarii de parcele private să îşi intabuleze terenurile. La ora actuală, în baza Legii proprietății publice și regimului juridic al acesteia, trebuia să se facă inventarul patrimoniului localităților, legea a fost adoptată în 1998. Suntem în 2019 şi nici măcar astăzi nu există un real inventar al patrimoniului în urma căruia municipalitatea să poată să îşi intabuleze toate proprietăţile şi mai ales să clarifice toate situaţiile incerte în materie de proprietate care există pe raza Municipiului Bucureşti.
Știu că o să vi se pară foarte plicticoase aceste lucruri pe care vi le spun dar, nu poți să faci administrație dacă nu ai un punct de pornire foarte clar, dacă nu ai informațiile necesare. S-a semnat contract pentru un nou Plan de urbanism general iar consorțiul care a câștigat contractul nu poate să finalizeze noul Plan de urbanism general al Municipiului București pentru că nu primește și Primăria nu are cum să-i pună la dispoziție toate informațiile pentru a realiza Planul de urbanism general în București.
Astăzi, Bucureştiul practic nu are un Plan de urbanism general. Planul de urbanism general care este instrumentul fundamental de dezvoltare a unei localităţi, este o piatră de temelie a oricărei strategii de dezvoltare a localităţii, în Bucureşti nu există. Este un plan vechi care a fost menţinut în funcţie, dar care, în mod evident, a fost făcut praf de tot felul de PUZ-uri individuale care au urmărit, de fapt, valorificarea superioară a diferitelor bucăţi de terenuri, de diferiţi dezvoltatori imobiliari, fără niciun fel de logică, fără niciun fel de noimă în ceea ce priveşte dezvoltarea Bucureştiului.
Este cald astăzi, nu este iarnă, dar pot să vă spun că avem cel mai înapoiat sistem de furnizare a energiei termice care cred că există în Europa. Producem energia termică cu randamente de sub 50%, în niște CET-uri, care în mod normal ar trebui să punem lacăt pe ele, pentru că nici nu se știe dacă mai au capacitatea de retehnologizare. Gândiți-vă că sistemele moderne de cogenerare furnizează randamente la producere de peste 85% iar randamentele noastre sunt de sub 50%, adică jumătate din combustibilul ars nu intră în rețea ci se duce în aer. La asta să mai adăugați pierderile uriașe care există în rețelele primare și în rețelele secundare, pierderile prin pereții clădirilor, acum, este adevărat că aici s-au făcut investiții destul de mari în București, în reabilitarea termică a blocurilor, dar nu s-au făcut neapărat din rațiuni economice sau făcut pentru că erau dorite de populație și reprezentau un mijloc ușor de a obține voturi, nu neapărat în baza unui plan de asigurare a eficienței energetică crescută.
Eu pot să vă spun că, la ora actuală, peste 80% din banii cheltuiți pentru combustibilul ars, pentru energia termică și, implicit, și energia electrică pentru că în CET-urile acestea se produce și energie electrică, dar în materie de energie termică peste 80% sunt risipiți în atmosferă sau în pământ.
Gândiți-vă că cineva trebuie să suporte toate pierderile acestea, iar toate pierderile acestea au fost suportate fie de cetățeni prin factura piperată de întreținere pe care o plătesc, fie au fost suportate din bugetul municipalității prin subvenția pentru diferența de preț, care este acordată pentru a diminua prețul la furnizarea energiei termice.
În ceea ce privește folosirea unor soluții inteligente, nu știu dacă ați urmărit, dar Firea a dat vouchere pentru biciclete, să își ia lumea biciclete. Singura întrebare pe care mi-am pus-o, ce să facă cu bicicletele respective pentru că nu a construit nici măcar un metru liniar de pistă pentru biciclete. Nici măcar nu ai cum să califici o astfel de atitudine, să stimulezi cumpărarea de biciclete atunci când vrei să reduci transportul cu mașina, dar cea mai eficientă modalitate de stimulare a deplasării pe bicicletă, în cadrul mobilității urbane este să aibă oamenii unde să circule cu bicicletele și astăzi, în București este o adevărată aventură să încerci să te deplasezi între diferite locații cu bicicleta, pentru că efectiv, aproape nu ai pe unde să mergi cu bicicleta.
Atunci când apar inițiative private, care vor să aplice idei, se izbesc ca de un zid de obtuzitatea și de înapoierea celor din administrația Bucureștiului. Am să vă dau doar un singur exemplu, există un bloc în București, care a reuși să își monteze panouri solare pe bloc. Este un bloc pe Calea Victoriei, unde este un președinte de Asociație de Proprietari foarte întreprinzător. Ca să reușească, în schimb, să facă lucrul acesta nu a avut nicio problemă legată de finanțare sau de alte lucruri. Cele mai mari probleme au fost să obțină semnăturile, avizele de la Primărie pe care, până la urmă, le-a obținut cu o mare presiune publică pentru că, probabil, dacă nu exista o presiune publică niciodată nu ar fi ajuns să folosească această soluție, care este o soluție simplă. Pui niște panouri solare și, practic, o parte din energia termică pe care o consumă blocul respectiv este obținută prin intermediul energiei înmagazinată de panourile solare respective, ca să nu spun că, dacă s-ar face sisteme inteligente, inclusiv, energia electrică s-ar putea să fie generată pe astfel de căi și în felul acesta se găsesc soluții non-poluante pentru a reuși încălzirea apartamentelor.
Închei intervenția mea prin a vă îndemna pe fiecare dintre dumneavoastră să nu fiți modești, să vă implicați, să vă înscrieți în cursele de desemnare pentru funcțiile de primar, pentru funcții de consilieri municipali, consilieri județeni. Să bateți cu pumnul în masă, evident, aceste funcții putând fi obținute în măsura în care, aveți proiecte serioase, reușiți să obțineți sprijinul personal pentru candidatură, în special din partea cetățenilor pentru că fiți convinși că niciodată seniorii nu o să vă primească cu brațele deschise și nu o să vă ofere locurile pe lista de candidați așa ușor. Dar sunt convins, simt și mai ales știindu-vă pe marea majoritate dintre dumneavoastră, sunt convins că impactul prezenței voastre în administrația locală, mai ales în localități conduse de PSD, astăzi, care sunt extrem de înapoiate și unde este enorm de mult de făcut, prezența voastră în consiliile locale, în consiliile județene și în general în administrația locală va moderniza localitățile, va oferi soluții noi de dezvoltare și mai ales va avea șansa să îmbunătățească viața locuitorilor.
Vă mulțumesc!