Deși au trecut mai bine de 3 luni de la promulgarea legii privind aprobarea obiectivului de investiții pentru Autostrada Unirii, singurul pas în direcția aceasta făcut de Ministerul Transporturilor a fost lansarea unei licitații pentru completarea studiului de fezabilitate. Acest prim pas în direcția demarării proiectului a venit oricum mai târziu decât prevede legea – avem, așadar, o primă întârziere bifată de acest guvern al incompetenței. De asemenea, potrivit unui ordin din 2018 al Ministerului Transporturilor și Agenției Naționale pentru Achiziții Publice, în termen de 2-4 luni de la începerea procedurii de achiziție ar trebui să avem un contract atribuit. În calitate de co-inițiator al legii, de coordonator al campaniei PNL pentru construirea Autostrăzii, dar și ca deputat de Neamț, mă simt dator moral și politic, alături de colegii din PNL, să monitorizez atent felul în care PSD gestionează acest proiect.

O altă dovadă că ministerul Transporturilor a început cu stângul acest proiect încă de la început este faptul că deși în lege scrie clar că ministerul trebuie să se ocupe de coordonarea Autostrăzii, aflăm că tronsonul Târgu Neamţ – Iaşi – Ungheni va fi gestionat de Comisia Națională de Strategie și Prognoză. Este un tertip clasic – ministerul își deleagă atribuțiile ca să nu poarte întreaga răspundere pentru eventuale tergiversări sau nereguli. Problemele nu se opresc aici – în cazul tronsonului de care va fi responsabil CNAIR, respectiv Târgu Mureș-Târgu Neamț, a fost scos la licitație un contract de 30 milioane lei pentru completarea studiului de fezabilitate. Numeroși specialiști avertizează deja că această sumă este mult prea mică, în 2014 alocându-se mai mult decât dublu pentru aceeași procedură.

Ministrul Cuc trebuie să prezinte urgent un calendar realist pentru proiectul Autostrăzii Unirii și un plan de acțiune transparent, care să includă toți pașii procedurali pe care îi face Ministerul Transporturilor. Să nu uităm că tot sub un guvern PSD a avut loc ultimul eșec legat de Autostrada din Moldova, două licitații pentru studiile de fezabilitate au fost anulate, iar un contract de execuție a fost suspendat. Să nu uităm, de asemenea, că ministrul Cuc are deja un mare eșec la activ – Autostrada A7, unde nu a performat decât prin amânări. Imediat după data de 20 martie, când expiră termenul pentru înscrierea în sistemul de licitații, avem nevoie de o prezentare a ofertelor depuse și de un termen pentru pasul următor. În lipsa unei transparențe totale a acestui proces, ar putea dura chiar și un secol până vom vedea Autostrada Unirii construită.

Laurențiu Leoreanu, 
Deputat PNL