Comunicat de presă, primit de la domnul deputat Claudiu Răcuci (Grupul parlamentar al PNL)  Voi propune modificarea Legii educaţiei naţionale, pentru a favoriza criteriile calitative, în detrimentul celor cantitative şi pentru a elimina sarcinile birocratice din sarcina cadrelor didactice

Deputatul PNL Claudiu Răcuci anunţă că la începutul primei sesiuni parlamentare din anul 2019 va supune dezbaterii publice, se va consulta cu sindicatele din educaţie, după care va înainta Parlamentului un proiect amplu de modificare a Legii educaţiei naţionale, astfel încât performanţele cadrelor didactice şi ale elevilor să fie nu mai cuantificate prin criterii cantitative, ci calitative, iar dascălilor să nu li se mai impună sarcini birocratice excesive, în detrimentul activităţilor didactice:

„Legea educaţiei naţionale şi metodologiile specifice de evaluare întocmite de Ministerul Educaţiei au declanşat nişte anomalii de nepermis pentru un sistem de învăţământ de calitate. Astfel, perfomanţele cadrelor didactice au ajuns să fie evaluate, mai ales atunci când au loc reduceri de activitate, închideri de şcoli sau transferuri de posturi, într-o pondere impresionantă prin intermediul diplomelor de participare la tot felul de manifestări, cursuri sau conferinţe dubioase! Astfel, este mai apreciat acel profesor care are teancul mai mare de hârtii fără valoare, cumpărate pe Internet şi nu cel care a făcut performanţă la catedră. Din acest motiv, au apărut tot felul de fabrici de diplome şi de atestate, care vând pe bani buni tot felul de hârtii banale, care ar astesta, chipurile, o formare profesională continuă a dascălilor şi o îmbunătăţire a învăţământului. Fals! Se strâng doar mormane de maculatură, fără niciun rost, iar calitatea actului de educaţie are de suferit! S-a ajuns la situaţia nedorită în care, din cauza acestor prevederi legale, dascălii să se duşmănească între ei. Voi propune renunţarea la această modalitate de evaluare a performanţelor şi voi susţine, după consultări cu sindicarele din învăţământ, criterii calitative de evaluare a cadrelor didactice. Cunoştinţele dobândite de elevi, eşecul şcolar al unui elev, abandonul şcolar din cauza neatractivităţii şcolii, metodele învechite de predare şi neadecvarea învăţării la noile exigenţe ale societăţii aproape că nici nu apar în criteriile calitative ale sistemului românesc de învăţământ. O altă dimensiune a modificării Legii educaţiei naţionale va viza eliminarea sarcinilor birocratice puse de Guvern, prin Ministerul Educaţiei Naţionale, pe spatele cadrelor didactice. Astfel, s-a ajuns la anomalia ca 60% din timpul de lucru al unui dascăl să fie ocupat de hârtii, raportări şi muncă în folosul administrativ al şcolii, iar numai 40% din timp este afectat dezvoltării şi învăţării elevilor. Din cauza subfinanţării învăţământului şi a numărului tot mai mic de personal auxiliar, Guvernul a transformat dascălii în secretare, asistenţi sociali, consilieri şcolari, medici de ocazie, contabili, personal de curăţenie şi chiar paznici permanenţi ai unităţilor de învăţământ, care fac cu rândul ca să apere şcoala de evenimente nedorite. Aşadar, voi propune ca toate cadrele didactice să se ocupe exclusiv de educaţia elevilor, iar celelalte sarcini specifice funcţionării unei unităţi de învăţământ să fie îndeplinite de personalul auxiliar, pentru care Ministerul Educaţiei Naţionale are obligaţia să asigure banii necesari.”